Teaching at CARMAH

At CARMAH postdoctoral researchers, either as part of their respective professorships, or as a means to engage and inspire students in the area of museum studies and heritage, offer teaching seminars at the Institute of European Ethnology.

In the Winter Semester 2017/2018 three CARMAH members will offer courses for Bachelor or Master students.

Courses by Christoph Bareither (in German):

Digital Memories: Mediale Erinnerungspraktiken im Alltag

Dass alltägliche Erinnerungspraktiken häufig im Umgang mit Medien realisiert werden, ist keine Neuigkeit: Schrift, Bild, Fotografie, Film – sie alle werden seit langem eingesetzt, um Vergangenheit zu vergegenwärtigen. Zu Beginn des Seminars nähern wir uns dieser Mediengeschichte alltäglichen Erinnerns an, um anschließend nach der Spezifik von Erinnerungspraktiken zu fragen, die auf digitale Medien zurückgreifen. Aus der praxistheoretischen Perspektive, die wir dabei einnehmen werden, lassen digitale Medien multiple technische Affordanzen in die Prozesse alltäglichen Erinnerns einfließen. Dadurch entstehen keine völlig ‚neuen‘ Gewohnheiten, doch es entstehen veränderte Erinnerungspraktiken, die Alltagswirklichkeiten sozial, emotional, ästhetisch und auch politisch mitgestalten. Um diese Transformationen besser zu verstehen, lesen wir Texte aus dem Bereich der Erinnerungsforschung sowie der Media & Digital Anthropology, ergänzt um Perspektiven aus der Populärkultur- und ethnografischen Emotionsforschung. Diese Literatur bildet den Hintergrund für eigene explorative ethnografische Streifzüge (kurze Interviews, teilnehmende Beobachtungen im Internet oder in (Offline-)Erinnerungsräumen) im Rahmen von regelmäßigen Arbeitsaufträgen.

Media & Digital Anthropology: Einführung für Studierende der Europäischen Ethnologie

Das Seminar führt die Studierenden aus Perspektive der Europäischen Ethnologie in das Forschungsfeld der Media & Digital Anthropology ein. Gefragt wird, wie die Europäische Ethnologie technische Medien als Analysekategorie und Querschnittsperspektive entdeckte und eine spezifische Kompetenz dafür entwickelte, Medien als integralen Bestandteil alltäglicher Praktiken zu begreifen sowie ethnografisch zu analysieren. Wir lernen zugleich, wie die medienanthropologische Perspektive der Europäischen Ethnologie durch Einflüsse aus den Cultural Studies, der Medienwissenschaft, der STS/Infrastrukturforschung und durch praxistheoretische Ansätze bereichert wird. Ausführlich widmen wir uns dann den Besonderheiten der ethnografischen Forschung zu digitalen Medien bzw. Medienpraktiken. Gefragt wird insbesondere, wie wir den Umgang mit dem Internet ethnografisch begreifen, untersuchen und beschreiben können. Abschließend diskutieren wir, wie die medienanthropologische Perspektive eine gesellschaftspolitische Relevanz entfalten und welche Beiträge sie zu öffentlichen Debatten rund um digitale Medien leisten kann.

Courses by Tahani Nadim:

Science matters: anthropological perspectives and interventions in the making of scientific knowledge

How do we think and problematise scientific knowledge-making as an object of anthropological enquiry? This seminar builds on key concepts and issues of socio-cultural anthropology and traces their development and application in science & technology studies (STS) and related fields. The aim of the seminar is to situate and contextualise the theoretical and methodological tools and commitments of STS and thus understand their specific genealogies, efficacies and blind-spots. Specifically, the seminar
·       introduces some of STS’s core ideas, categories and devices (e.g. assemblage, inscription, boundary object, natureculture, enactment, symmetry, controversy)
·       discusses them in relation to concrete examples and ethnographies (e.g. Tsing 2005, 2015; Knorr Cetina 1999; Subramaniam 2014; Mol 2003; Haraway 1990; Verran 2001, 2002)
·       connects them to analytical traditions in broader social and cultural theories including feminist, postcolonial, poststructuralist and Marxist approaches

Data troubles: problematising data practices, labour and infrastructures

How to study bots, which make up almost 15 per cent of Twitter users, are responsible for more than 60 per cent of internet traffic and determine political elections? What happens to scientific knowledge making and theory in the age of big data? How (im)material are data labours? This seminar aims to collectively assemble a repertoire of concepts and analytical tools for critically engaging with data practices, date labours and data infrastructures. It’s based on close reading and discussion of selected texts including Geoffrey Bowker and Susan Leigh Star’s Sorting Things Out (2000), Paul Edwards A Vast Machine (2010) and Sareeta Amrute’s Encoding Race, Encoding Class (2016) as well as recent texts on the epistemic, political and methodological challenges of big data, automation and algorithms. These will be juxtaposed with more popular accounts on the issues (e.g. Wired, Public Library of Science, Model View Culture) and relevant art and activist projects on data matters.

Course by Katarzyna Puzon:

Heritage and the City

This seminar deals with an anthropological analysis of heritage and introduces students to important concepts and various approaches of studying heritage in and of the city. This includes close reading of key texts in heritage studies and urban anthropology. Over the 15 weeks we will discuss some central debates in the subject and assess their implications for anthropological theory and practice. How does heritage manifest itself and how is it mobilised in the urban context? How is diverse heritage ‘gathered’ and ‘displayed’ in the city? We will discuss influential theories and contested visions of heritage and address emergent heritage issues by looking at a series of case studies, including ongoing transformations in Berlin and other cities in different parts of the world.